De gegevens van misschien wel meer dan twee miljoen Nederlanders zijn eind maart buitgemaakt bij een enorm datalek. Het gaat om klanten van onder andere de NS, Vodafone, Ziggo en deelnemers aan pensioenfonds PME.
De oorzaak van het recente lek is waarschijnlijk een zwakke plek in software die veel marktonderzoekers gebruiken. Meerdere marktonderzoekers die slachtoffer zijn, wijzen naar softwareleverancier Nebu, een onderdeel van een Canadees bedrijf. Dat schrijft de NOS.
Geen bankgegevens
Het gaat bij het datalek gelukkig niet om bankgegevens, maar vooral om persoonsgegevens zoals adressen, e-mailadressen en telefoonnummers. Van deelnemers aan het pensioenfonds kunnen ook inkomensgegevens zijn buitgemaakt.
Meerfactorauthentificatie
Het gebeurt nog vaak dat systemen met slechts één wachtwoord zijn beveiligd. Juist daar gaat het vaak mis. Daarom pleit de Autoriteit Persoonsgegevens er al langer voor dat accounts standaard met meerfactorauthentificatie worden beveiligd. Gebruikers moeten dan op tenminste twee verschillende manieren inloggen voordat ze toegang krijgen, bijvoorbeeld met een wachtwoord en een code die per sms wordt verstuurd.
Wat kunt u doen?
Als uw inloggegevens zijn gestolen, kunt u het beste meteen een nieuw wachtwoord aanmaken. Als u hetzelfde wachtwoord ook voor andere websites gebruikt, moet u ook daar uw wachtwoord veranderen. Is er ook betaalinformatie gestolen? Informeer dan uw bank en laat direct uw creditcard blokkeren!
Wees alert
Wees verder extra alert op oplichting en fraude. Uw adresgegevens kunnen in de toekomst worden gebruikt voor phishing, bijvoorbeeld om uw bankgegevens te achterhalen. Open dergelijke berichten niet en klik al helemaal nooit op links in zo'n e-mail. Twijfelt u over de echtheid van het bericht? Bel dan met uw bank.
Hulpvraag van vrienden en familie
Een andere methode die criminelen vaak gebruiken om u op te lichten, is een verzoek om geld over te maken naar vrienden of familieleden die zogenaamd in de problemen zitten. Doe dit nooit zomaar, maar bel eerst met de desbetreffende. De kans is groot dat er niets aan de hand is.
Meer informatie
Heeft u iets vreemds meegemaakt of twijfelt u eraan of dat is gebeurd? Kijk dan eens op de website van de Fraudehelpdesk. Daar vindt u meer informatie over de gevolgen van een datalek en verschillende vormen van (online) oplichting.
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
08:30 uur - 18:00 uur
08:30 uur - 18:00 uur
08:30 uur - 18:00 uur
08:30 uur - 18:00 uur
08:30 uur - 18:00 uur
Of na telefonische afspraak.